maandag 15 november 2010

Schoonheid van de technologie

Stel je voor: Je heet Jozef en hebt zin om af te spreken met je beste vriend Piet. Piet is boer en volop bezig met het planten van selder, want niemand in de buurt weet beter dan Piet hoe je selder moet kweken. Van heinde en verre komen selderliefhebbers naar het gat waar Piet woont om zijn selder te bewonderen. Piet moet dus hard werken wil hij zijn positie van beste selderkweker waarmaken, en dat betekent dat hij hele dagen van de mesthandelaar naar de selderzaadjesverkoper moet hollen. Jij, Jozef dus, hebt zin om je oude schoolkameraad nog eens te zien, dus spring je op je paard en gaat naar Piets huis. Helaas is Piet niet thuis, dus moet je je paard vertellen dat het net twintig kilometer heeft gereden voor niets. Bovendien had je met de tijd die je onderweg was nuttiger dingen kunnen doen, zoals een hek timmeren voor je kippen. Maar je heette Jozef en je vond het niet erg voor een gesloten deur te staan.

Vandaag zou Piet er niet zo makkelijk van af komen. Thuisgekomen van zijn tripje naar de selderkwekerswinkel zou hij niet alleen een sms-bericht vinden, maar ook enkele voicemails, Facebooknotificaties, Tweets, e-mails of -god forbid- postduiven. Hoewel, had Jozef zijn Facebook of Foursquare gecheckt, had hij ongetwijfeld gezien dat Piet niet thuis was en had hij zich die rit kunnen besparen. Zeg nu nog eens dat het vroeger simpeler was.

Het is een mythe dat de jeugd van tegenwoordig minder sociaal is. Alles draait vandaag de dag rond communicatie, kinderen worden geboren met een gsm in de hand en dat is niet per se een slechte zaak. Ik heb namelijk geleerd persoonlijkheden af te lezen uit iemands gsm-gezicht. Gsm-gezicht? Iedereen heeft het: de gelaatsuitdrukking wanneer iemand een sms'je leest en een fractie van een seconde lang niet beseft dat iedereen ziet dat hij tegen zichzelf glimlacht. Ik betrap er mezelf maar al te vaak op, maar ik ben niet de enige. Het meisje tegenover me op de metro vorige week trakteerde mij en de rest van de wagon op een eerlijke gsm-glimlach waar door ik even vergat dat het 7u45 was en dat me buiten enkel regen en school te wachten stonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten